Välkommen till Naturliga Livsenergin/ Tjänster / Shop / Meditation / Kurser / Utbildningar

Köpvillkor

När du gör ett köp eller beställning hos Naturliga Livsenergin, Ha alltid koll på skräpposten om du inte fått något mail i din inkorg ifrån Naturliga Livsenergin inom 5 arbetsdagar från din beställning.


Viktigt att tänka på innan du beställer en tjänst

  • Du har rätt till ångerrätt innan en tjänst påbörjas och slutförs.
  • En tjänst måste alltid avbokas 24h innan avtalad dag och tid. Är tiden passerad har företaget rätt att ta ut betalning för bokad tjänst
  • Blir du sjuk när tjänsten ska ges och du behöver vara närvarande, har du rätt att omboka din tjänst
  • Har du bokat en distanstjänst så ska tjänsten utföras på bokad dag o tid eller inom de dagar som angetts i ett mail eller vid beställningen. 

 

VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ NÄR DU BOKAR EN KURS

  • Läs alltid noggrant igenom vad som ingår i utbildningen och hur den utförs.
  • Läs alltid noggrant igenom om vad som gäller innan du bokar en kurs/utbildning. Detta ska framgå under varje enskild kurs/utbildning. Särskilt vad de gäller om bokningsvillkor.
  • Du har 14 dagars ångerrätt när du bokar en kurs via nätet eller telefon. Gäller dock inte efter påbörjad kurs.
  • Du kan alltid avboka en kurs, men kan då behöva ersätta företaget för vissa
  • utgifter. Kontrollera avtalsvillkoren för att se vad som gäller.
  • Blir du sjuk inför en fysisk kurs har du rätt till att omboka till ett senare tillfälle.
  • Uppfyller inte kursen det som utlovats, kan du klaga och få ersättning.
  • Ställs kursen in eller flyttas, kan du få pengarna tillbaka.


Ångerrätt

Om du bokar kursen på distans, via nätet eller telefon, har du som huvudregel 14 dagars ångerrätt enligt lag. Men det krävs att du har bokat via ett organiserat system för att lagen ska gälla.

Om du ångrar dig inom 14 dagar från att du bokade kursen, behöver du i regel inte betala något, om inget annat har framgått under kursens bokningsvillkorsom framgår på kursens sida. Om kursen redan har startat så har företaget dock rätt att ta ut en kostnad för den del av kursen som redan har utförts, under förutsättning att du har fått information om ångerrätten och godkänt att kursen påbörjas under ångerfristen (första 14 dagarna).

Skulle du ha anmält dig till en fysisk kurs och du har fått kursmanual via e-post och att du ångrar dig inom ångerrätten så kommer Naturliga Livsenergin behålla 20% av köpsumman, du får alltså 80% tillbaka av köpsumman om du skulle ångra din anmälan till kursen. 

Undantag från ångerrätten

I vissa fall gäller inte ångerrätten för en kurs. Det är om kursen är en fritids- eller hobbyaktivitet under en bestämd tid eller om kursens ändamål har ett samband med egen näringsverksamhet.

Vissa kurser har bindningstid, kontrollera alltid när bindningstiden börjar gälla ifrån, ifrån att bindningstiden har börjat gälla så har du inte rätt till ångerrätten. Kontrollera detta på den gällande kursen du vill beställa/boka plats för. 


Om du vill avboka kursen

Om du inte har ångerrätt eller om ångerfristen har löpt ut har du ändå rätt att avboka kursen. Men du kan behöva ersätta företaget för kostnader de får på grund av din avbokning. Det kan dels handla om redan utfört arbete, dels inkomstförlust om företaget inte har möjlighet att boka in en ny deltagare det vill säga 20 % av kursavgiften. I vissa fall kan du alltså behöva betala för hela kursen även om du avbryter den.


Har du bokat en fysisk kurs hos Naturliga Livsenergin och vill avboka din plats och att din ångerrätt har löpt ut, behöver du bekosta hela kursen även om du avbokar din plats. Undantag kan finnas av särskilda anledningar, kontakta Naturliga Livsenergin och beskriv ditt undtag och se om du blir godkänd eller nekad, dock behöver den inkommit minst 5 dagar innan kursstart. 


Om du blir oväntat sjuk inför en boka fysisk kurs

Om du avbokar kursen på grund av omständigheter utanför din kontroll  har du rätt hos Naturliga Livsenergin att omboka din kurs till ett annat tillfälle inom 4 månader om inget annat anges eller kommer överens om.


Omboka kursen

Det är frivilligt för kursarrangören att erbjuda ombokning. Du kan inte kräva att få omboka kursen om det inte framgår av bokningsvillkoren. Därför måste du läsa bokningsvillkoren för att ta reda på vad som gäller. Där ska det också framgå under vilka omständigheter du har rätt att omboka kursen.

Hos Naturliga Livsenergin gäller ombokning av din kursplats endast vid akuta fall eller att man blivit sjuk i feber, magsjuka eller fått covid. Läkar intyg kan ibland behövas som bevis. Annars har man ingen rätt till ombokning.  


Missnöjd med utbildningen

I första hand är det avtalsvillkoren som styr vad du har rätt till, men om det är något fel på kursen eller utbildningen har du rätt att reklamera, alltså klaga till företaget. Det kan till exempel vara om du inte får vad som utlovats eller om kursen har dålig kvalité,

I första hand ska företaget ha möjlighet att rätta till felen. Om de inte gör det, kan du kräva ett prisavdrag eller, om utbildningen i huvudsak är fel, få pengarna tillbaka.

Tänk på att reklamera till företaget skriftligen, exempelvis via mejl. Det är viktigt att du kan visa att du har klagat och vilka krav du har ställt. Du behöver också kunna visa vad det är för fel på kursen, exempelvis att den inte motsvarar det som företaget lovar i sina villkor.


Inställd eller flyttad kurs

Om företaget ställer in eller byter datum för kursen eller utbildningen, så har du rätt att få pengarna tillbaka. Det gäller oavsett av vilken anledning den ställs in. Byter kursen datum så får du välja om du vill gå kursen eller om du vill avboka och få pengarna tillbaka. Väljer du pengar tillbaka så ska återbetalningen ske så snart som möjligt.



Beställning/köp av en produkt ifrån Naturliga Livsenergin

Valutan anges i Svenska Kronor och moms på 25 %, 12% och 6% är inräknat i priset.

Vi följer EU-standard och svensk lagstiftning.

Vi skickar enbart inom Sverige.

När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket.

Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Priser kan komma att ändras, dock gäller priset vid lagd order under hela orderprocessen.

Du måste vara 18 år för att handla hos oss, om du inte är det behöver du målsmans tillstånd.

Vi friskriver oss för tryckfel, fel i skriven information och även fel i specifikation på våra produkter och tjänster.

Bilderna som visar föremålen kan inte garanteras visa rätt färger och utseende.

Produkter med nedsatta priser återbetalas inte.


Avgift för frakt.

Paket skickas så snart som möjligt efter din beställning är gjord. Längre tid kan ske under semestertider, påsk och jul.

Vi tar ej ansvar för felaktiga leveransuppgifter. Har du skrivit in fel uppgifter kommer du att få betala för ökade fraktkostnader. Vi skickar då en räkning till din mail.

Paket fraktas enbart inom Sverige.

En kostnad för frakt tillkommer från 70 kr per order, oavsett antal varor i ordern.

Vi använder oss av Postnord som fraktpartner. De kommer lämna ditt paket på ett utlämningställe/ombud nära dig. Eventuellt skickas paketet direkt till din brevlåda. Glöm inte att uppge ditt mobilnummer för att kunna ta emot SMS-avisering. Du behöver legitimation för att ta ut paketet.

Viktigt att du skriver rätt telefonnummer och kontaktuppgifter. Det kommer annars tillföras extra fraktkostnad som kan vara allt från 150 kr upp till 500 kr, beroende på hur mycket arbete det blir för Postnord att lokalisera dig.

Det är på ditt ansvar att hämta ut paketet inom 14 dagar från utlämningsstället/ombudet, då det sen returneras igen. Det är också på ditt ansvar att se till att paketet är oöppnat och helt vid leverans.


Avbeställning

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den skickas till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.


Retur

Har du ångrat dig? Varan ska skickas åter till oss, i oskadat skick och i originalförpackning. När varan kommit tillbaka har du rätt till återbetalning av produkten.

Produkter med nedsatta priser återbetalas inte.

Returkostnaden står kunden för. Skickas paket med Postnord behöver du betala returfrakten själv.

Naturliga Livsenergin står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods. Ta kort så skadan syns och maila till Naturliga Livsenergin. Har varan blivit skadad i frakten så ska Postnord stå för kostnaden. Läs under "Transport".


Ej uthämtade paket

Får vi tillbaka paket som inte lösts ut kommer vi fakturera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, denna avgift ligger i dagsläget på 150 - 499 kr. och täcker returfrakt, expeditionskostnad etc. Vi skickar då en faktura till din mail.

Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.


Ångerrätt

Du har rätt till 14 dagars ångerrätt ifrån köptillfället enligt distansförsäljning.

För att du skall kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden.

Produkter med nedsatta priser återbetalas inte.

Meddelandet skall innehålla följande information;

1) ordernummer 

2) namn på de produkter du vill returnera

3) orsak till retur. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

Återbetalning sker snarast när vi mottagit och godkänt returnerad produkt. Ange alltid bankens namn, clearing nummer och kontonummer vid återbetalning.

Försvinner paketet under frakt är det du som kund som står för kostnaderna.


Leverans och avbeställning

Beställningar  skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar efter bekräftad inbetalning, men kan i vissa fall ta lite längre tid. Under semestertider kan leveranstiden bli något längre (högst 10 dagar).